Fakty o sladidlách


Umelé sladidlá sú súčasťou jedálnička modernej spoločnosti, či už ich prijímame vedome alebo nie. Nájdeme ich v potravinách alebo nápojoch, ktoré tým, že sú nimi “osladené” majú len zanedbateľný počet kalórií. Mnohí z nás si nimi vedome sladíme potraviny, aby sme tak ušetrili na kalorickom prijme. Umelé sladidlá neobsahujú kalórie, väčšina z nich je 80-700x sladšia ako cukor, takže nám na osladenie stačí veľmi malé množstvo. Sú prevažne na to, aby odstránili z potraviny cukor, ušetrili kalórie a aby zostala daná potravina sladká. Najznámejšie umelé sladidlá sú aspartam, sukralóza, sacharín a acesulfám.

 

 

Najčastejšie používaným z nich je aspartam, ktorý je vo viac ako 6000 produktoch. Prvýkrát bol schválený pre ľudksú spotrebu v roku 1974 a akceptovateľný denný príjem predstavuje 50mg/kg telesnej hmotnosti. Tento príjem predstavuje pre 70kg človeka asi 20 klasických plechoviek Coly Zero, až by sa mal stretnúť s rizikom v rámci nejakých zdravotných problémov.

V roku 2006 dala FDA znovu existujúce dáta preveriť so zameraním sa na to, že a či je aspartam potenciálny karcinogén u hlodavcov a či sa to dá aplikovať na ľudí. Stanovisko sa nezmenilo. „Na základe viac než 100 toxikologických a klinických štúdií môžeme označiť umelé sladidlá za bezpečné pre ľudskú konzumáciu.“ Ďalej, v roku 2013 dal Európsky úrad pre bezpečnosť potravín prehodnotiť všetky dáta týkajúce sa aspartamu a potvrdil, že nie je karcinogén.

 

 

Žiadne nežiaduce účinky ani klinicky zistiteľné účinky sa neprejavili ani pri výskumoch na sukralóze, ak sa človek drží noriem, ktoré sú na bežného človeka pomerne vysoké. Povedzme si úprimne - pre príklad, ak by bol niekto schopný vypiť denne viac ako 6 litrov Coly Zero, tak má problém so stravovaním samotným, nie len so sladidlami... ;) Sacharín je u výrobcov potravín obľúbený tiež, lebo je stabilný a má dlhú životnosť. Je bezpečne konzumovateľný aj po rokoch skladovania. Americká agentúra pre bezpečnosť potravín určila ako akceptovateľnú dennú dávku 5 mg sacharínu na kilogram telesnej hmotnosti. Ak teda vážite povedzme 70 kilogramov, bez rizika môžete denne skonzumovať 350 mg sacharínu. Narozdiel od cukru sacharín v ústnej dutine baktérie nefermentujú na kyselinu. Preto sa sacharín používa aj na sladenie liečiv či zubných pást.

Využime sladidlá vo svoj prospech - je zrejmé, že energetický príjem môže byť znížený nahradením sladených nápojov tými s umelými sladidlami, takže tu môže byť úžitok v podobe úbytku hmotnosti a kontroly glykémie. Vieme, že nápoje sladené cukrom spôsobujú/podporujú prírastky na váhe a sú spojené s obezitou, metabolickým syndrómom a diabetom typu 2, takže ich nahradenie s nízkokalorickými alternatívami sa zdá byť opodstatnené riešenie. V mnohých štúdiách boli takisto cukrom sladené nápoje spájané s chorobami srdca, zatiaľ čo umelo sladené nie.

 


Pozrime sa na to “sedliackym rozumom” - ak si niekto sleduje kalorický príjem, alebo aspoň sa stravuje s rozumom a nie nejakým radikálnym spôsobom, pritom cvičí a má aj dostatok mikronutrientov, zdravotné problémy kvôli pár deci Coly Zero alebo sladidla do ovsených vločiek, sú nemožné. Na základe výskumov, ktoré boli vykonávané mnohými nezávislými subjektami, odborníkmi, môžeme tvrdiť, že umelé sladidlá sú bezpečné v rozumných dávkach. Môžu poskytnúť spôsob, ako si vychutnať niektoré jedlá, ktoré milujeme, s odstránením kalórií, poskytnúť mentálnu výhodu, zatiaľ čo sú ich negatívne účinky prakticky nulové, opäť - v rozumných, bežných dávkach.



autor: Veronika Feňáková

e-mail: blogerik@mybody.sk

čerpané zo zdroja: www.examine.com, www.fitcult.sk